تغذیـه نوزاد درون ماه نـهم و دهم زندگی ؛ نکات و نمونـه برنامـه تغذیـه نوزاد

تغذیـه نوزاد ان درون ماه نـهم و دهم زندگی بسیـار مـهم و اساسی هست زیرا بیشتر شیرخواران از 9 ماهگی این مـهارت را پیدا مـی کنند کـه با دست خودشان غذا بخورند و مایعات را با استفاده از هردو دست خود از لیوان های دسته دار نبنوشند ( لیوان های لبه دار کـه به تازگی به منظور کودکان تهیـه شده هست مناسب نیستند زیرا سبب اختلال درون گرفتن مادر مـی شوند ضمن آن کـه تمـیز آنـها هم مشکل هست .)

در این سنین ، وزن نوزاد نه ماهه به منظور تغذیـه نوزاد مـیتوان  از غذاهایی با غلظت بیشتر مثلا حلیم و پلو استفاده نمایند و غذاهای انگشتی را با دست خود بردارند . وزن نوزاد نه ماهه این زمان از نظر ارائه غذاهای جامد نرم بسیـار حیـاتی هست و اگر این غذاها حدود ده ماهگی ارائه نشود خطر مشکلات تغذیـه ای بعدی افزایش مـی یـابد .

در این دو ماه علاوه بر برنامـه غذایی ماه هشتم ، نان ، ذرت ، ماکارونی ، رشته فرنگی و سایر حبوبات ( بـه جز نخود و لپه ) بـه برنامـه غذایی کودک اضافه مـی شود .

بنابراین مـی توان انواع سوپ ها ، آش ها ، حلیم ها و پلو هایی تهیـه کرد کـه همراه با گندم  ، ذرت و یـا حبوبات باشند . وزن نوزاد نه ماهه هرسه روز یک بار مـی توان یکی از حبوبات را بـه برنامـه غذایی شیرخوار اضافه نمود .

لوبیـا ها ( چیتی ، قرمز ، چشم بلبلی ، سفید و غیره ) را قبل از پختن حتما از شب قبل خیس کرد و پس از این کـه کاملا پخته شدند بـه غذا اضافه نمود .

نان ماده غذایی مفیدی هست که بیشتر شیرخواران آن را دوست دارند . تکه هایی از نان ( ترجیحا نان سنگک ) را مـی توان بـه دست کودک داد ولی حتما او را تحت نظر گرفت .

ارائه  غذاهای انگشتی نظیر آن چه  درون ماه هشتم گفته شده هست به علاوه ماکارونی پخته شده و نرم شده یـا تکه هایی از نان یـا بیسکوئیت های ساده نیز سبب افزایش مـهارت های تغذیـه ای و تکاملی شیرخوار مـی گردد.

دفعات تغذیـه نوزاد  و مقدار غذا

دفعات تغذیـه نوزاد 3 که تا 4 وعده درون روز هست و اگر شیرخوار مـیل داشته باشد یک که تا دو مـیان وعده هم بـه آن اضافه شود . مقدار غذا بستگی بـه مـیل شیرخوار و مـیزان شیر دریـافتی او دارد .

یک نمونـه از برنامـه تغذیـه نوزاد درون ماه های نـهم و دهم زندگی

شیرمادر بـه دفعات مکرر و برحسب مـیل و تقاضای شیرخوار و غذای کمکی بـه شرح زیر :

صبحانـه

مـیان وعده صبح

ناهار

مـیان وعده عصر

شام

زرده تخم مرغ + نان + پنیر پاستوریزه کم نمک یـا زرده تخم مرغ + نان وکره

پوره سبزی یـا مـیوه رنده شده یـا یکی از غذاهای انگشتی

سوپ یـا آش یـا حلیم یـا پلو کـه با گوشت تهیـه شده باشند + ماست + خرما

پوره سبزی یـا مـیوه رنده شده یـا یکی از غذاهای انگشتی

همان غذای وعده ناهار

توجه :

از پایـان 6 ماهگی کـه غذای کمکی شروع مـی شود که تا پایـان 12 ماهگی ، غذای اصلی شیرخوار هنوز شیر مادر هست لذا شیرخوار حتما در طی روز و شب بـه مکرر و برحسب تقاضا و تمایل خود کودک هم چنین قبل از هر وعده غذای کمکی با شیر مادر تغذیـه شود که تا بخش زیـادی از انرژی و نیـاز او بـه مواد مغذی و مایعات تامـین گردد.

تغذیـه نوزاد نـه و ده ماهه

: وزن نوزاد نه ماهه




[تغذیـه نوزاد نـه و ده ماهه – ایران سلامتی وزن نوزاد نه ماهه]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Tue, 17 Jul 2018 20:08:00 +0000